De te nemen stappen bij een horeca-transactie kan ik uitleggen op de achterkant van een bierviltje

Tijdens het kennismakingsgesprek met een opdrachtgever wordt nogal eens gevraagd wat wij exact doen.

Mijn standaard antwoord is dan dat het complete verkooptraject uit te schrijven is op de achterkant van een bierviltje , zie ook onderstaande opsomming:
 
HAP Horecamakelaardij hanteert de volgende werkwijze:
  • Opname van het bedrijf, waarbij alle relevante gegevens worden verzameld en het bedrijf wordt bezichtigd;
  • Uitvoeren van een waardebepaling, waarbij een verwachte opbrengst wordt besproken en een vraagprijs wordt voorgesteld;
  • Indien u met de door ons voorgestelde vraagprijs akkoord gaat, opstellen van een opdracht tot dienstverlening;
  • Kadastrale en gemeentelijke recherche;
  • Samenstellen van een bedrijfspresentatie van het bedrijf, waarin alle beschikbare en verkregen informatie wordt verwerkt en overzichtelijk gepresenteerd;
  • Versturen van een mailing naar ons bestand van kandidaten en van collega makelaars, brouwerijen en overige kandidaten;
  • Opstellen van een advertentietekst, opname van de tekst op onze internetsite, Funda in Business en andere relevante websites;
  • Reacties op de advertentie worden door ons verwerkt, serieuze kandidaten krijgen na een screening een bedrijfspresentatie toegestuurd;
  • Begeleiden van bezichtigingen, die plaatsvinden op een voor u geschikt tijdstip, waarbij altijd iemand van ons kantoor aanwezig is;
  • Voeren van de prijsonderhandelingen, wij hebben hierbij een adviserende rol, u een beslissende;
  • Bij een prijsafspraak zullen wij de overeenkomsten opstellen en controleren op de juiste vertaling van het resultaat van de onderhandelingen;
  • Aanwezig zijn bij de overdracht van het object.

Klinkt allemaal logisch en eigenlijk best eenvoudig. De meerwaarde van ons werk zit hem echter in het uitwerken van uitzonderingen op de standaard werkwijze. Met andere woorden, ons werk is bewerkelijk, heel bewerkelijk.
 
Door jaren ervaring kunnen wij gelukkig een groot gedeelte van de uitzonderingen die we tegenkomen weer standaardiseren waardoor wij onze opdrachtgevers goed van dienst kunnen zijn. Voor een gedeelte kunnen we dit aan tafel uitleggen, maar vaak is de enige manier om te zien wat ons werk inhoudt het inhuren van ons.
 
Onderstaand artikel kwam ik recentelijk tegen op Misset Horeca. Hier onderschrijft en beschrijft Rob van Ginneken de bewerkelijkheid van een hotelontwikkeling. Erg herkenbaar.
 
Jeroen Pontenagel
 
 
“Mag ik jullie voorstellen aan Rob van Ginneken? Rob loopt een paar maanden stage bij ons.’ Joost Mees, Director Hotels Benelux van Colliers International, introduceert me aan de deelnemers aan een vergadering. En dat leidt tot enigszins verbaasde blikken: oogt die stagiair niet wat oud?
 
Ik ben inderdaad van middelbare leeftijd en werk normaal gesproken, zoals u weet, als docent aan de Academy of Hotel Management van NHTV in Breda. Maar nu dus even als stagiair bij het hotelteam van zakelijk vastgoed adviseur Colliers, in Amsterdam. Joost geeft op NHTV al enige jaren gastlessen, en vertegenwoordigt daar ook het werkveld als examinator bij scriptieverdedigingen. Hij reageerde meteen enthousiast toen ik hem een tijd terug vroeg of ik via een docentenstage bij Colliers wat praktische ‘exposure’ kon opdoen. 

In de laatste twee maanden van dit schooljaar was het zo ver, en liep ik 3 dagen per week mee met het Hotelteam. Mijn veruit belangrijkste leerervaring: ik heb nu een veel beter beeld van de processen achter hotelontwikkeling en -transacties. Uiteraard wist ik al dat daarbij allerlei mogelijke partijen betrokken zijn, maar hoe gaat dat nou écht, als al die partijen om tafel zitten? En ook: hoe komen ontwikkelaars, exploitanten en investeerders überhaupt samen aan tafel? Wat zijn hun respectievelijke motieven en doelstellingen, wat zien ze graag, of juist niet, in hun toekomstige zakenpartner(s)? Wanneer vraagt en krijgt een partij exclusiviteit voor een transactie; welke stappen moeten worden gezet om uiteindelijk – vaak na vele jaren – tot realisatie van een ontwikkelproject te komen?  

Dacht ik het na de eerste maand wel zo’n beetje te snappen, start er weer een project waar het nét allemaal even anders gaat dan normaal. Bij dit project is de ontwikkelaar al enkele jaren bezig met een herontwikkeling van een vastgoedcomplex. De beoogd eindbelegger voor het hotelgedeelte is ook al gevonden, én het hotelmerk gekozen, maar nog niet bekend is wie het hotel gaat exploiteren. Die laatste partij is normaliter al eerder bekend: de ontwikkelaar verkoopt namelijk meestal een hotel mét een door Colliers gearrangeerd huurcontract; de eindbelegger koopt dan als het ware een turn-key hotelbelegging. Maar, zo leert de stage me, er zijn minstens net zo veel uitzonderingen als ‘standaard-’projecten.  

Ik heb veel geleerd van dit kijkje achter de schermen en sta dan ook te trappelen om na de zomer de opgedane kennis (uiteraard geanonimiseerd!) met mijn studenten te delen!"


https://www.missethoreca.nl/hotel/blog/2018/07/hotelstage-101307608
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring